Ontdek de zorg

Donderdag 19 maart 2020

Iedere dag werken onze helden in de gezondheidszorg. Nu laten wij mensen buiten de zorg ontdekken hoe werken in de zorg is.

De week van ’Ontdek de Zorg’ is een initiatief om werken binnen de gezondheidszorg te promoten. Vanuit MedWay gebruiken wij deze week om onze zorgmedewerkers in beeld te brengen en hun stem te laten horen. Wij laten kantoormedewerker Ocko Geserick in gesprek gaan met zijn zorgcollega’s. Op deze manier wordt duidelijk hoe veelzijdig werken in de zorg kan zijn. 

Steffen Knot

projectmanager & Allergieconsulent

Het werk van een Projectmanager & Allergieconsulent

Een semi-meeloopdag meegedraaid met Steffen Knot. Steffen is van origine Longverpleegkundige maar werkt nu bij MedWay als Projectmanager. Hierbij combineert hij zijn leidinggevende functie nog wel met werken in de gezondheidszorg. Dat is zijn manier om feeling te houden met de praktijk. 

Het is een semi-meeloopdag omdat ik dit keer geen onbekende weg naar een plaats elders in het land af hoef te leggen. Het is de vertrouwde route naar het kantoor van MedWay in Nijkerk. Via de snelweg richting Amersfoort, vervolgens de kant van Zwolle op en dan de afslag Nijkerk. Steffen rijdt deze route net tegenovergesteld en vertrekt vanuit Zwolle.

Hiermee staat hij namelijk met twee benen in de zorg

Vandaag een semi-meeloopdag meegedraaid met Steffen Knot. Steffen is van origine Longverpleegkundige maar werkt nu bij MedWay als Projectmanager. Hierbij combineert hij zijn leidinggevende functie met werken in de gezondheidszorg. Dat is zijn manier om feeling te houden met de praktijk. 

Het is een semi-meeloopdag omdat ik dit keer geen onbekende weg naar een plaats elders in het land af hoef te leggen. Het is de route naar het kantoor van MedWay in Nijkerk. Via de snelweg richting Amersfoort, vervolgens de kant van Zwolle op en dan de afslag Nijkerk. Steffen rijdt deze route net tegenovergesteld en vertrekt vanuit Zwolle.

Steffen, zoals aangegeven, is naast Projectmanager op kantoor ook werkzaam in de praktijk. Zelfs letterlijk in de praktijk, namelijk op locatie bij verschillende huisartsenpraktijken. Als projectmanager geeft hij leiding aan een team van Allergieconsulenten. Zelf werkt hij dan ook als Allergieconsulent en bezoekt hiervoor huisartsenpraktijken. Tijdens mijn meeloopmoment met Steffen ging het gesprek al vrij snel over de werkzaamheden als Allergieconsulent. Hiermee staat hij namelijk met twee benen in de zorg.

Deze functie wordt uitgeoefend in huisartsenpraktijken door heel Nederland waarbij de Allergieconsulent een spreekuur opzet om patiënten te diagnosticeren en voorlichting te geven over inhalatieallergie en de behandelmogelijkheden. Tevens worden patiënten tijdens een behandeling begeleid en gemotiveerd. De huisarts zorgt ervoor dat patiënten worden opgeroepen om op een specifieke dag en tijdstip langs te komen zodat zij getest kunnen worden op verschillende vormen van allergie. Om bij het begin te beginnen, beginnen we bij de start van de dag. De Allergieconsulent arriveert bij de praktijk en krijgt een werkruimte toegewezen, dit is merendeel van tijd een behandelkamer, maar in feite kan de test nagenoeg overal worden uitgevoerd, alleen moet er wel privacy en veiligheid geboden kunnen worden. Steffen checkt vervolgens of er noodmedicatie aanwezig is en een behandelend arts. De patiënt komt binnen en Steffen stelt zichzelf voor met de functie als Allergieconsulent. Om Allergieconsulent te worden is een medische achtergrond een vereiste. De testafname begint rond 08:00 uur en gaat door tot 16:30 uur. Hiervan is het laatste halfuur tot driekwartier een overdracht met de huisarts. Hierbij geldt overigens dat de testen alleen uitgevoerd mogen worden wanneer de huisarts op maximaal 5 minuten afstand is ten opzichte van de werkplek. 

Steffen had ondertussen al de eerste patiënt binnen gehaald en dan begint het spreekmoment wat ongeveer 20 minuten duurt. Allereerst wordt de anamnese afgenomen, dan volgt het zetten van de test waarbij de patiënt 15 minuten moet wachten. Tijdens het wachten vult de patiënt het anamneseformulier in de wachtruimte zelf verder in. In de tussentijd wordt er bij een andere patiënt weer een test gezet. Het zetten van een test oftewel een huidpriktest is een kwestie van 5 minuten. Demonstratief laat Steffen op zijn eigen arm zien hoe de test wordt afgenomen. Allereerst wordt de arm vrij gemaakt zodat deze bloot komt te liggen. Er wordt gevraagd of de patiënt lotion of zalf op de huid heeft gesmeerd en wordt dan eventueel vetvrij gemaakt. Vervolgens wordt er een plakbandje met een getallenreeks op de arm geplakt. Bij elk getal wordt een druppel vloeistof met een allergeen gelegd. Bij twee van de nummers worden testvloeistoffen gelegd om zeker te weten of de test betrouwbaar is (een waterachtige substantie en histamine). Vervolgens zijn er verschillende flesjes met allergeen die ieder bij het bijbehorende getal wordt neergelegd (grassen, bomen, huisstofmijt, kat en hond). Zodra dat gebeurd is wordt er met een lancet (metaal prikpennetje) door de opperhuid geprikt – dat klinkt pijnlijk maar is vergelijkbaar met het induwen van je huid met je eigen nagel – het resultaat is per persoon verschillend omdat met dit proces allergische reacties worden uitgelokt. Hierna wordt de arm drooggedept en moet de patiënt wachten. Zodra iemand allergisch is wordt dit al snel zichtbaar op de huid. Om de test zo betrouwbaar mogelijk uit te voeren wordt er gewerkt met handschoenen en per druppel een nieuw lancetje gebruikt.

Het uitvoeren van de testen en het afnemen van de anamnese zijn een soort routinematige handelingen die gaan volgens vaste processen. Het analyseren en interpreteren van de uitslagen zorgt voor uitdaging en is de reden om een medische achtergrond te hebben. Daarnaast zorgt het patiëntencontact voor de diversiteit en afwisseling. De rol van de consulent is naast het testen en analyseren ook het begeleiden van patiënten en trainen en opleiden van Doktersassistenten en Praktijkondersteuners. Na het spreekuur worden patiënten in een overdracht met de huisarts besproken en overgedragen. De huisarts is eindverantwoordelijk voor de behandelkeuzes. Patiëntengegevens blijven in de praktijk.

In een notendop heeft Steffen mij op kantoor weten uit te leggen hoe een doorsnee dag in een praktijk eruitziet wanneer hij een allergie-spreekuur draait. Uiteraard komt hier veel meer bij kijken dan dat hij mondeling kan overbrengen. Wel is tijdens, ik zou willen zeggen mini-training, duidelijk hoe Steffen zijn werkzaamheden uitvoert. Geen opsmuk, maar een rustige en onverstoorbare houding waardoor de uitleg helder is en alles in een keer te begrijpen. 

De dag eindigt in het maken van beeldmateriaal en dus ook het afnemen van een test op zijn eigen arm. Helaas voor het beeld geen heftige allergische reactie.

Copyright 2020 © All rights Reserved. Design by MedWay